Orygenes+ UniversityOrygenes+ University
  • O portalu
  • Newsy
    • Aktualności
    • Książki
    • Internet
  • University
  • Bazy danych
    • Bibliography on-line
    • Baza cytatów BH w Talmudzie
    • Cytata komparatywna Ewangelii
  • Stary Testament
    • Piecioksiąg
    • Prorocy
    • Księgi mądrościowe
    • Księga Psalmów
  • Nowy Testament
    • Ewangelia Mateusza
    • Ewangelia Marka
    • Ewangelia Łukasza
    • Ewangelia Jana
    • Dzieje Apostolskie
    • Listy św. Pawła
    • Apokalipsa
  • Lectorium
    • Komentarze na niedzielę
    • Tło Nowego Testamentu
    • Biblia i nauka
    • Muzyka i sztuka
    • Rozmowy Orygenes+
    • Lectures in English
    • Publikacje
    • Słowo o Słowie
    • Galeria

    Ewangelie

    • Start
    • Wszystkie kursy
    • Ewangelie
    • Ewangelia Marka

    Ewangelia Marka

    PROF. KRZYSZTOF MIELCAREK
    PROF. KRZYSZTOF MIELCAREK
    Ewangelie
    -
    Bezpłatne
    headphones-791163_1280
    • Opis
    • Program kursu
    • Nauczyciel
    • Reviews

    Marka, któremu już najstarsza tradycja chrześcijańska przypisuje autorstwo drugiej Ewangelii, zwykło się utożsamiać z Janem Markiem, synem Marii (Dz 12,12) i krewnym Barnaby (Kol 4,10). Razem z Barnabą Marek towarzyszył Pawłowi w czasie jego pierwszej podróży misyjnej, lecz tylko do Perge w Pamfilii (Dz 13,5.13), podczas zaś drugiej podróży Pawła, po nieudanej próbie dołączenia się do Apostoła, osiadł Marek z Barnabą na Cyprze (Dz 15,39). Potem jednak znów jest przy boku Pawła jako wierny jego pomocnik (Kol 4,10; Flm 0,24). Z 1 P 5,13 wynika, że w Rzymie również zetknął się Jan Marek z Piotrem. To właśnie Marek, jak utrzymuje najstarsza tradycja (Papiasz, Euzebiusz), spisał Ewangelię głoszoną przez Piotra, za czym przemawia zresztą wiele danych zaczerpniętych z treści samej Ewangelii. Katechezę apostolską przedstawia ona w ramach czasowych, nakreślonych przez Piotra (Dz 1,21n). W sposób wyjątkowo szczegółowy zostały w niej opisane zdarzenia, w których bierze udział Piotr (Mk 1,29-38; Mk 5,37-43; Mk 9,2-8; Mk 11,20nn). Marek opuszcza – prawdopodobnie na życzenie pragnącego się upokorzyć Piotra – te wszystkie epizody, które przedstawiają Księcia Apostołów w pozytywnym świetle (zapowiedź udzielenia Piotrowi władzy prymatu, chodzenie po wodzie, stater znaleziony w rybie), opisuje natomiast dokładnie potrójne zaparcie się Piotra i upomnienia udzielane Apostołowi przez Chrystusa.

    Druga Ewangelia była przeznaczona dla ludzi nie obeznanych z Palestyną jako krajem ani z językiem żydowskim. Inaczej trudno byłoby zrozumieć, dlaczego wspomniane w tej Ewangelii miejscowości są określone dokładnie pod względem ich położenia geograficznego (np. Mk 1,5.9; Mk 11,1) i dlaczego wszystkie przejęte z tradycji ustnej wyrażenia aramejskie są tłumaczone na język grecki (np. Mk 5,41; Mk 7,34; Mk 14,36), przy czym zdarzają się dość często terminy pochodzenia łacińskiego (Mk 6,27; Mk 12,42; Mk 15,39.44n), co pozwala przypuszczać, że adresatami Ewangelii Marka byli chrześcijanie nawróceni z pogaństwa i zamieszkujący w Rzymie.

    W przeciwieństwie do pierwszej Ewangelii, Ewangelia Marka zawiera bardzo mało mów Jezusa, natomiast dość szczegółowe są w niej relacje o czynach Jezusa. Marek nie uprawia teologii w takim stopniu jak Mateusz: nie podaje własnej interpretacji przytoczonych faktów, nie wyjaśnia, nie uzasadnia. Jest typowym świadkiem, który opowiada zwięźle, realistycznie, językiem niewyszukanym, to co sam widział i słyszał. Tym niemniej i jego Ewangelia nie jest pozbawiona teologii, w której dominuje myśl następująca: Jezus jest prawdziwym Synem Bożym. Dlatego z takim upodobaniem mówi Marek o nadludzkiej mądrości Jezusa, o Jego cudotwórczej mocy i o Jego władzy nad szatanem. Jezus zaś sam najchętniej nazywa się Synem Bożym. Dość znamienne są dla Ewangelii Marka nakazy Jezusa, by nie wyjawiano Jego Boskiej mądrości i cudotwórczej mocy. Zjawisko to, zwane inaczej sekretem mesjańskim, tłumaczy się swoistą taktyką Jezusa, który chce, by ludzie dopiero z Jego triumfu nad śmiercią wywnioskowali, kim On jest rzeczywiście. Zredagowana chyba między 60 a 70 rokiem, jako druga – po aramejskiej Ewangelii Mateusza – Ewangelia Marka uchodzi z najstarszą, przynajmniej w większości podawanego przez nią materiału, i dlatego stanowi jedno z dwu zasadniczych źródeł (M, czyli Marek, oraz Q od niemieckiego Qelle – źródło, czyli materiał znajdujący się w Mt i Łk, a nie istniejący w Mk) dla Ewangelii chronologicznie późniejszych.

    Wstęp z Biblii Tysiąclecia

     

    Kurs wygłoszony w Dominikańskim Studium Filozofii i Teologii w Krakowie
    i umieszczony na portalu Orygenes+ University za zgodą Autora oraz władz DSFT.

     

            

    Moduły

    • Wykłady 6
    • Quizy 0
    • Studenci 0
    • Oceny Tak
    EwangelieEwangelia Marka
      • Lecture1.1
        Ewangelia Marka 01 hour 28 min
      • Lecture1.2
        Ewangelia Marka 01 hour 29 min
      • Lecture1.3
        Ewangelia Marka 01 hour 29 min
      • Lecture1.4
        Ewangelia Marka 01 hour 12 min
      • Lecture1.5
        Ewangelia Marka 01 hour 32 min
      • Lecture1.6
        Ewangelia Marka 01 hour 06 min
    PROF. KRZYSZTOF MIELCAREK
    PROF. KRZYSZTOF MIELCAREK
    Dr hab. Krzysztof Mielcarek, prof. KUL Urodzony: 25.09.1963 r. w Elblągu Kierownik Katedry Egzegezy Ewangelii i Pism Apostolskich w Instytucie Nauk Biblijnych KUL, Wydział Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Żonaty z Lucyną Mielcarek (psycholog), syn – Michał Hobby: dobra muzyka, zarówno klasyczna jak i popularna oraz muzyka folkowa inspirowana tekstami i muzyką Celtów. Ulubieni pisarze: R. Brandstaetter, C.S. Lewis, J.R.R. Tolkien, Dewiza życiowa: Najważniejszym zadaniem chrześcijanina jest głoszenie Ewangelii, którego nie da się sprowadzić tylko do świadectwa za pomocą słowa. Warunkiem skuteczności ewangelizacji na zewnątrz jest nieustanna walka o osobisty rozwój duchowy oraz aktywny udział w życiu Kościoła. Nie zamykając oczu na grzech i słabości (własne i cudze) nie wolno poddawać się zgorzknieniu. Pan Bóg jest zawsze większy. "Chrześcijanin jest zawsze człowiekiem nadziei " Jan Paweł II I. Wykształcenie: 1978-1982 ­– IV Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki Toruń. 1983­‑1987 – studia na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubel­skiego (wyróżnienie). 1987­‑1989 – studia licencjackie na Instytucie Nauk Biblijnych KUL 1989/1990 – roczny kurs w ekumenicznej szkole biblijnej w Holsbybrunn (Szwecja). 1994 – doktorat z teologii biblijnej, praca: „Jezus – Ewan­gelizator ubogich”, promotor: ks. prof. dr hab. Józef Kuda­sie­wicz. 1997­‑1999 – studia na Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie. Licencjat ukończony z ogólną oceną: magna cum laude. 2008.10.14 – habilitacja na podstawie tezy: Ιερουσαλημ, Ιεροσολυμα. Starotestamentowe i hellenistyczne korzenie Łukaszowego obrazu świętego miasta w świetle onomastyki greckiej. II. Zainteresowania naukowe: Dzieło Łukaszowe (Łk–Dz), Septuaginta, judaizm hellenistyczny i okres wczesnochrześcijański. III. Funkcje akademickie i zawodowe: 1999 – asystent przy Katedrze Teologii Biblijnej Nowego Testamentu 2000 – adiunkt przy Katedrze Teologii Biblijnej Nowego Testamentu 2000/2001 – sekretarz Rady Wydziału Teologii KUL 2000-2005 – sekretarz Instytutu Nauk Biblijnych KUL 2003- – koordynator kierunku Teologia programu wymiany naukowej Erasmus 2003-2006; 2015- – kurator Koła Naukowego Teologów 2008-2012 – kierownik Katedry Teologii Biblijnej Starego Testamentu 2012-2014 – kierownik Katedry Egzegezy Ksiąg Narracyjnych Nowego Testamentu 2017 – kierownik Katedry Egzegezy Ewangelii i Pism Apostolskich IV. Organizacje i gremia naukowe: 1999­‑ – Associazione ex­‑alunni Pontificio Istituto Biblico – Roma 2000-2004 – Redaktor Biblii Ekumenicznej Starego Testamentu 2003­‑ – Stowarzyszenie Biblistów Polskich (założone 2003) 2003­‑ – Catholic Biblical Association of America 2006‑2010 – Pontifical Council for Promoting Christian Unity – Baptist World Alliance International Conversations (członek katolickiej delegacji) 2008- – Society of Biblical Literature 2012- – “Faith and Order Commission” of the World Council of Churches (członek komisji z ramienia Kościoła katolickiego) V. Nagrody i odznaczenia: 2002 – Brązowy krzyż zasługi 2009 – Medal Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Unitas Durat Palatinatus Cuiaviano-Pomeranensis” 2008 – Nagroda Rektora KUL za wyróżniającą pracę habilitacyjną VI. Książki naukowe Jezus – Ewangelizator ubogich, Lublin 1994. Ἰερουσαλήμ( Ἱεροσόλυμα)Starotestamentowe i hellenistyczne korzenie Łukaszowego obrazu świętego miasta w świetle onomastyki greckiej, Lublin: Wyd. KUL, 2008, ss. 313. VII. Książki pod redakcją: Dobrze, sługo dobry... Księga Pamiątkowa ku czci ks. dr Huberta Ordona SDS, Kielce: Verbum 2005. Królestwo Boże – dar i nadzieja [ABL 3] (editor and intro­duc­tion In The Kingdom of God – a Gift and a Hope), Lublin: Wyd. KUL, 2009, ss. 192. Głoszenie odpuszczenia grzechów w imię Jezusa (Łk 24,47), Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.

    Ocena

    Średnia ocena

    0
    Brak ocen

    Szczegółowa ocena

    5 Star
    0%
    4 Star
    0%
    3 Star
    0%
    2 Star
    0%
    1 Star
    0%
    • Udostępnij przez:

    Często wybierane razem

    Świat Biblii Wybierz ten kurs!
    KS. PROF. JANUSZ KRĘCIDŁO
    KS. PROF. JANUSZ KRĘCIDŁO

    Świat Biblii

    0
    0
    Darmowy
    Dzieje Apostolskie Wybierz ten kurs!
    PROF. KRZYSZTOF MIELCAREK
    PROF. KRZYSZTOF MIELCAREK

    Dzieje Apostolskie

    0
    0
    Darmowy
    Chrystologia Starego Testamentu Wybierz ten kurs!
    KS. PROF. WALDEMAR CHROSTOWSKI
    KS. PROF. WALDEMAR CHROSTOWSKI

    Chrystologia Starego Testamentu

    0
    0
    Darmowy
    List do Rzymian Wybierz ten kurs!
    KS. DR HAB. STANISŁAW WITKOWSKI
    KS. DR HAB. STANISŁAW WITKOWSKI

    List do Rzymian

    0
    0
    Darmowy
    Dzieje Apostolskie Wybierz ten kurs!
    KS. PROF. MARIUSZ ROSIK
    KS. PROF. MARIUSZ ROSIK

    Dzieje Apostolskie

    0
    0
    Darmowy

    Kategorie

    • Apokalipsa
    • Dzieje Apostolskie
    • Ewangelie
    • Nowy Testament
    • Pięcioksiąg
    • Pisma św. Jana
    • Pisma św. Pawła
    • Prorocy
    • Stary Testament
    • Sztuka
    • Tło Biblii

    Najnowsze kursy

    Świat Biblii

    Świat Biblii

    Bezpłatne
    Dzieje Apostolskie

    Dzieje Apostolskie

    Bezpłatne
    Chrystologia Starego Testamentu

    Chrystologia Starego Testamentu

    Bezpłatne
    List do Rzymian

    List do Rzymian

    Bezpłatne
    Dzieje Apostolskie

    Dzieje Apostolskie

    Bezpłatne
    logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme
    Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą z nami lub reklamą u nas swoich publikacji, zapraszamy do kontaktowania się z nami: orygenes.org@gmail.com

    © Copyright Orygenes+